Datum objave: 6. listopada 2025.

Od Osijeka do Ridderkerka: Erasmus+ priča o učenju i suradnji

Profesorica Renata Gal započela je svoj posjet Portus Farel Collegeu u gradiću Ridderkerku u Nizozemskoj s ciljem praćenja nastave (job shadowing activity) u sklopu projekta „Stecimo znanje, štrebati manje, (raz)umjeti više“. Portus Farel College dio je šire Portus skupine škola koje nude raznolike obrazovne programe nakon osnovne škole, uključujući pripremu za strukovno obrazovanje (VMBO), opće srednjoškolsko obrazovanje (HAVO) te pripremu za sveučilišno obrazovanje (VWO).

Prvi dan donio je priliku za neposredno upoznavanje nastavnih metoda kroz nastavu engleskog jezika u petom razredu VWO programa. Nastavnica Verna Meyer vodila je učenike kroz analizu romana Veliki Gatsby F. Scotta Fitzgeralda, djela koje učenici čitaju kontinuirano od početka školske godine. Poseban naglasak bio je na razumijevanju likova, njihovih motivacija i društvenog konteksta romana, čime učenici razvijaju kritičko mišljenje i analitičke sposobnosti na engleskom jeziku. Profesorica Gal imala je priliku promatrati kako se učenici aktivno uključuju u rasprave, postavljaju pitanja i povezuju sadržaj romana sa suvremenim društvenim temama.

Već sljedećega dana fokus je bio na dvojezičnom obrazovanju (TTO – Tweetalig Onderwijs), poznatom i kao CLIL (Content and Language Integrated Learning), gdje se određeni predmeti izvode na engleskom jeziku. Profesorica Gal pratila je nastavu geografije koju vodi Femmy van de Belt. Nastavnica aktivno komunicira s učenicima, provjerava razumijevanje novih pojmova i potiče ih da se sve više koriste engleskim jezikom u nastavi. Ovaj pristup ne samo da razvija jezične vještine učenika, već i potiče međunarodnu svijest i osobni razvoj, a profesorica je imala priliku vidjeti kako učenici integriraju jezik i sadržaj u svakodnevni rad.

U nastavku tjedna, profesorica Gal imala je priliku doživjeti organizaciju škole i svakodnevni život učenika. Portus Farel College velika je škola s oko 1110 učenika kojima nudi obrazovanje u različitim programima. Škola je lijepo uređena, učionice su opremljene interaktivnim pločama, a radionice svim potrebnim alatima, dok su na hodnicima izloženi radovi učenika. Učionice su specijalizirane i učenici su svaki sat u drugoj učionici, ali u hodnicima nema gužve niti pretjerane buke. Sve udžbenike dobavlja agencija kojoj škola prijavljuje potrebe prema broju učenika u pojedinim programima i razredima. Vrijeme odmora učenici mogu provesti u školskom dvorištu ili u velikom holu sa stolovima i stolicama gdje u pauzi za ručak mogu objedovati hranu koju su donijeli od kuće ili odabrati nešto iz ponude školske kantine. U holu, hodnicima i u dvorištu učenici mogu koristiti mobitele, ali u učionicama nisu dozvoljeni i učenici to pravilo poštuju bez iznimaka. Nastava se odvija samo u jednoj smjeni, započinje u 8:20 sati a završava u 16:40, ali svi učenici ne započinju niti završavaju nastavu u isto vrijeme. Učenici imaju dva dulja odmora od 25 minuta, za jedan dio učenika je odmor nakon 2. i 5. sata, dok je za druge nakon 3. i 6. sata. U slučaju bolesti učenika, roditelji se moraju javiti koordinatoru za izostanke putem telefona između 7:45 i 10:00 sati, te se javljati svaki dan (ili prema dogovoru s koordinatorom) do povratka učenika u školu. Prvi dan nakon bolesti učenik mora donijeti ispunjen obrazac o izostanku koji je potpisao roditelj. Izostanci zbog obiteljskih razloga (putovanja i sl.) se moraju najaviti mjesec dana unaprijed i biti odobreni, u suprotnom se smatraju neodobrenim izostancima, koje škola prijavljuje nadležnom uredu za obrazovanje ako traju 3 uzastopna dana. Sukladno nizozemskom zakonu o obrazovanju, za neodobrene izostanke roditelji mogu dobiti novčanu kaznu (obično 100 € podanu), a učenici u dobi od 12 ili više godina mogu biti upućeni na rad u dobrotvorne svrhe ili praktičan rad (za učenike u strukovnom obrazovanju).

Profesorica je nazočila i dvojezičnoj nastavi povijesti i matematike. Na satu povijesti obrađivala se tema života u drevnom Egiptu. Učenici su radili s radnim listovima koje im je pripremila nastavnica, Femmy van de Belt, budući da je udžbenik dostupan samo u digitalnom obliku. Dok učenici rade, nastavnica obilazi razred, pojašnjava pojmove ukoliko je potrebno i potiče samostalni rad. Na kraju sata učenici ispunjavaju izlazne kartice s pojmovima koje su usvojili i znaju objasniti. Na pitanje nastavnice zašto su učenici pisali izlazne kartice, učenik se javio i odgovorio da tako nastavnica vidi kome treba dodatna pomoć. Na satu matematike nastavnik Aram Drost započeo je ponavljanje gradiva o prizmama i njihovim mrežama, pri čemu je koristio engleski jezik, ali i provjeravao znaju li učenici pojmove i na nizozemskom. Učenici aktivno sudjeluju odgovarajući na pitanja, ali i postavljaju pitanja o dijelovima gradiva koji im nisu potpuno jasni. Nastavnik ih je uputio na rješavanje dijagnostičkog testa na kraju cjeline kao zadaće kako bi sami provjerili svoje znanje prije redovne pisane provjere. Ponavljanje su završili pomoću Kahoot kviza, za što se učenici služe svojim laptopima, pri čemu je učenica s najboljim rezultatom osvojila mali paketić gumenih bombona. Profesorica Gal promatrala je sve aktivnosti, upoznavajući se s pristupima poučavanju u nizozemskim školama. Temeljna razlika koju je uočila odnosi se na visoki stupanj aktivnosti učenika u svim oblicima rada, individualnom, radu u paru i radu u skupinama, dok je nastavnik poticajan promatrač i pomagač.

Profesorica Gal imala je priliku pratiti provjeru slušanja s razumijevanjem na Engleskom jeziku za učenike četvrtog razreda VWO programa. Učenici slušaju razgovor izvornih govornika i rješavaju zadatke višestrukog izbora, a snimku čuju samo jednom, jer je tako na državnom završnom ispitu pa se učenici na to odmah navikavaju. Zadaci su zahtjevni, baš kao i razgovori, posebice s obzirom na teme, kao što je diskusija o suradnji britanskih kompanija i modne industrije s tvornicama u zemljama trećeg svijeta te moralnim pitanjima vezanim uz nju. Nakon slušanja nastavnica dijeli testove učenicima na međusobnu provjeru te bilježi rezultate koje su postigli, uz upozorenje učenicima koji su imali 4 ili 5 od mogućih 15 bodova da moraju popraviti svoje rezultate na drugim testovima kroz godinu kako bi dobili prolaznu ocjenu. U nizozemskim školama ocjene se definiraju prema skali od 1 do 10, pri čemu su ocjene 1-3 izuzetno rijetke, ocjena 4 je ‘nezadovoljavajuća’, ocjena 5 ‘skoro zadovoljovajuća’, ocjena 6 ‘zadovoljavajuća’, ocjena 7 ‘vrlo zadovoljavajuća’, ocjena 8 ‘dobar’ i označava jako dobar uspjeh učenika, dok su ocjene 9 i 10 iznimno rijetke i predstavljaju izuzetno uspješne rezultate.

Posljednjega dana u školi Portus Farel College profesorica Gal predstavila je Osijek i Hrvatsku zainteresiranim učenicima i nastavnicima uz prezentaciju i kratki film o Medicinskoj školi Osijek, počastivši ih hrvatskim proizvodima – Bajaderom, Moto i Jadro keksima. Učenici i nastavnici postavljali su pitanja o obrazovanju u Hrvatskoj i Erasmus+ projektima te izrazili želju za budućom suradnjom. Na kraju dana domaćini su profesoricu iznenadili nizozemskim slasticama i knjigom na engleskom jeziku – lijepim znakom pažnje nakon iznimno zanimljivog i inspirativnog boravka.

Uz aktivnosti vezane za praćenje nastave, profesorica je našla vremena za obilazak kulturnih i povijesnih znamenitosti u okolici Ridderkerka i Rotterdama. Svakako je potrebno izdvojiti posjet selu Kinderdijk, koje se nalazi na UNESCO-vom popisu zaštićene svjetske baštine.  Brojni kanali, tri pumpne stanice i 19 vjetrenjača iz 18. stoljeća, od kojih su dvije pretvorene u muzeje i prikazuju kako je izgledao svakodnevni život obitelji koje su u njima živjele, dio su sustava zaštite od poplava područja poldera (zemljišta koje se nalazi ispod razine mora ili susjedne rijeke/jezera), po čemu je Nizozemska nadaleko poznata.  Osim toga, poseban dojam ostavio je posjet gradiću Delftu, rodnom mjestu slikara Johannesa Vermeera, prirodoslovca Antonija von Leeuwenhoeka te humanista i pravnika Huga Grotiusa. Delft je smješten između Rotterdama i den Haaga, iz Rotterdama do njega stižete vlakom za 10 minuta, a kada izađete iz vlaka imate dojam kao da ste putovali kroz vrijeme: prekrasna srednjovjekovna arhitektura, ulice ispresijecane kanalima s brojnim mostićima, na mjestima zgrade kao da izranjaju iz kanala, renesansna gradska vijećnica na središnjem trgu nasuprot kojoj se nalazi Nova crkva – Nieuwe Kerk iz 15. st., pogled na toranj Stare crkve – Oude Kerk iz 13. st, jednostavno oduzimaju dah. Delft je nadaleko poznat po ručno oslikanom plavo-bijelom porculanu koji se ovdje proizvodi od 17. st., ali i po prestižnom Tehničkom sveučilištu. Zbog manjeg broja turista u odnosu na Amsterdam grad odiše s više pravog nizozemskog osjećaja i svakako je mjesto koje treba posjetiti da biste doživjeli autentičnu Nizozemsku. I za kraj, Rotterdam, drugi najveći grad u Nizozemskoj  i najveća europska morska luka, nalazi se na obali rijeke Niuewe Maas i preko kanala spaja Sjeverno more s Rajnom. U II. Svjetskom ratu gotovo je potpuno unište u njemačkom bombardiranju, ali zahvaljujući tome tijekom obnove izgrađen u jedinstvenom, modernom stilu, što ovaj grad čini zaista posebnim. Mnogo je toga što vrijedi vidjeti, no spomenimo samo neke od najpoznatijim građevina: zgrada tržnice ‘Markthaal’, kockaste kuće ‘Kubuswoningen’ i plutajuća farma krava ‘Wilhelminapier’.

Ova Erasmus+ mobilnost još je jedno neprocjenjivo iskustvo, profesorica Gal nada se i početak nove suradnje sa školom Portus farel College, stoga je svoje domaćine pozdravila s ‘tot gauw’ – hope to see you soon!

Renata Gal, prof.

Pročitajte još

Obilazak Zavoda za Hitnu Medicinu

  Učenici Medicinske škole Osijek odazvali su na poziv Javne ustanove Županijske razvojne agencije Osječko-baranjske županije Ministarstva regionalnoga razvoja EU fondova Europske unije za uključivanje u informativno-edukativnu kampanju „Dani otvorenih vrata EU...

Skip to content